Da, acel Mircea Vintila, unul dintre cei mai indragiti folkisti romani, are un nepot cataret de manele. Fix ca nuca in perete, am putea spune.
Cristi Vintila are 19 ani si a mai colaborat cu Ionut Cercel, Nicolae Guta, Adi Minune si Florin Salam. Si pentru ca nu vrea sa-si faca unchiul de rusine, Cristi a decis sa-si gaseasca un nume de scena. Prea tarziu, s-a aflat deja, poate sa-si pastreze numele. Si oricum manelistii nu stiu cine e Mircea Vintila.
"Eu cand manele si nu as vrea ca familia sa-mi reproseze ca-mi fac reclama pe spatele lui Mircea Vintila ori ca incerc sa-i stric imaginea. Eu nu urmaresc asta. Il admir pe unchiul meu, am crescut cu muzica lui [nu s-ar zice..] si nu vreau, sub nici o forma, sa-i afectez cariera [aha, asadar stie ca balariile de le canta sunt niste balarii!]." Cam astea ar fi motivele pentru care tanarul vrea sa-si gaseasca un nume de scena care sa il ajute pe viitor sa-si ascunda identitatea.
Noi propunem `Lordul Cristi`, pseudonim ce ar suna bine ca nume de scena in zona manelelor si asa ar pastra si o legatura ascunsa cu identitatea sa familiala.
`Ete cum presteaza pustiul:
Cristi Vintila - Orasul de unde am plecat [piesa este fara voce, in schimb se gaseste sub numele real al tanarului]
Baieti, sunteti pe langa. Unu la mana: Mircea Vintila nu e Dumnezeu, omul a cantat bine si foarte bine in anii optzeci, dupa care a cantat in anii nouazeci intr-o formatie slaba de preluari numita Pasarea Colibri (aportul muzical al formatiei este aproape zero, cred ca va e clar. Nu e suficient sa avem cativa talentati care se dau in stamba ca sa avem o muzica cu cap si picioare. Cei mai multi il stiu pe Vintila cel de la Colibri, deci iata ca nu numai nepotu-sau nu-l stie).
Doi la mana: e frumos ca nepotul nu vrea sa incurce ciorbele. Una e folkul, alta e muzica pe care o face el. Ambele sunt muzici la fel de adevarate (si la fel de false, are si folkul la carente, slava Domnului!). Pe scurt, ca sa intelegi valoarea manelelor te poti gandi la jazzul primitiv, la fel de gretos ca manelele de acum zece ani. Jazzul a evoluat prin anii '30-'40, iar in mod similar manelele se afla intr-un proces de rafinare (chestiile de gen aparute astazi incep sa fie ascultabile!). Asadar, manelele sunt balarii pentru comentatori snobi sau cu ochelari de cal, precum semnatarul articolului.
Trei la mana: mostra care vine la capatul articolului nu are nimic, dar nimic de manea in ea. Chiar nu faceti diferenta? Fundalul ritmic este cam de eurodance, pe-acolo (sintetizatoarele, tobele, efectele, totul). Flautul care face portamenti la inceput este in mod evident inspirat de pop-ul arabesc practicat in Orientul Apropiat (un exemplu: Nancy Ajram din Liban) si nu este un sintetizator caraghios cum se aude inca in multe manele. Vocile din fundal (feminine) sunt de muzica pop. Unde este maneaua? Poate vocea care va veni peste acest negativ va aduce inflexiuni de manele, dar ce se poate auzi pana acum NU ARE NIMIC DE MANEA.
Cum pot lua in serios comentariile autorului articolului, daca omul dovedeste prea putine cunostinte legate de subiectele pe care le pune la bataie?
In schimb, salut ideea cu Lordul Cristi (poate chiar Lordul John sau Gion nu ar strica)! In fond, au mai avut romanii un Gion (Gheorghe Ionescu, cel care canta la bombonerii bucurestene in anii treizeci "Adio, doamna". Nu trebuie uitat ca toti "lorzii" (de Vito, de Niro, de Aur, Minune, Fermecatorul) manelelor reprezinta o manifestare asemanatoare cu cea numita "jazz royalty" - poreclirea diversilor jazzmen drept Count (Basie), Earl (Hines), Duke (Ellington) etc.
14-10-2008 21:01 de Anonim
...ETNODANCE?!Cum puii mei de barza testoasa sa fie asta ETNODANCE?Din moment ce si tu ai zis ca in melodie exista un "flaut arabesc"?!?!De cand in muzica folk & etno romana exista ceva arabesc!?Este probabil o manea care a furat ba de la arabi,ba de la turci,ba de la greci niste ritmuri,sunete,etc. si le-a amestecat pe toate intr-un ghiveci si ce-a iesit e minunatia asta.
Lasand la o parte asta,chiar el afirma ca a inceput sa cante manele.Chiar nu inteleg de unde tot veniti cu ideile astea.
Si nu am zis ca e eurodance. Am zis ca e o piesa pop cross-over (cu elemente din toate partile). Si am spus ce de unde e luat. Et(h)nodance nici nu exista, dupa stiinta mea. Exista la noi "muzica etno", care e o varianta moderna de muzica populara.
14-10-2008 21:05 de Anonim
Uuu.Un nou curent.Oare de la ce o veni Eurodance?De la dansul la bara care se plateste cu euro la chilotei?Ce dracu' mai e si cu genul asta?Exista?Si daca da de cand?
Iar Cristi Vintila va fi spunand ca s-a apucat de manele, dar mostra data la capatul articolului nu e deloc reprezentativa pentru ceea ce spune. Trebuiau sa caute o manea ca sa ilustreze manelele in care e inglodat baiatul. E ca si cum eu as spune ca tu te-ai apucat de hip hop si as demonstra asta cu o piesa hardcore pe care ai inregistrat-o. Si as pune comentariul "Vedeti cum presteaza pustiul?"
Domnule, lipsa de profesionalism, pentru asta invinovatesc articolul si pe autorul lui.
Nu vorbi daca nu stii (despre eurodance)! Cauta, pentru inceput, pe Wikipedia. Apoi pe allmusic.com s.a.m.d.
14-10-2008 21:09 de Anonim
E clar ca-i manea,din moment ce articolul spune clar ca pustiu' se ocupa cu manele.La fel ca si Costi Ionitza,plagiaza de la toti de peste tot,muzica irlandeza,muzica turceasca,muzica greceasca,mai baga si ceva de pop.Si toata zacusca asta care iese e "melodia".E o manea,oricum nu vad in ce alta categorie ar intra.
Daca mai are cineva replici, astept sa se documenteze mai intai inainte de a se lansa la pareri. Eu asta am facut inainte de a scrie aici.
14-10-2008 21:14 de Anonim
Wow!Ce stupiza,eurodance chiar exista,dar exista in mediocritate,si mai bine nu exista deloc.Hey guys,daca nici voi nu stiati de existenta anosta a acestui curent muzical nu va simtiti lezati,e doar alt gen obscur asa,de umplutura.E doar un fel de rap-house.Practic denumirea e aiurea.Auzi tu,Eurodance!Acum fiecare cantaret cu genul lui.
Pt. mine melodia aia e o manea.Si stiu ce-s alea manelele,din moment ce ani de zile mi-au fost bagate pe urechi cand mergeam afara prin bazarul de la Bucur Obor.
Ar intra in genul pop, nu manele. Apoi, ar intra in subgenul arab pop cel mai probabil (nu conteaza ca e facut in Romania; avem tot in Romania formatia The Black Beers, specializati pe muzica irlandeza, desi ei sunt romani).
Singurul manelist pe care-l cunosc interesat de arab pop e Dorel de la Popesti, care si are o preluare din muzica libaneza ("Am insomnii". Si omul ala canta pop in unele cazuri, in altele - manele. La fel si cu nepotul lui Vintila. Si Nicolae Guta are o sumedenie de piese pop (deloc manele!).
E rau daca ai auzit manele la bazarul din Bucur Obor de-a lungul mai multor ani si nu ai sesizat ca genul a evoluat intre timp. Inseamna ca nu te iei in serios ca iubitor de muzica (oricare ar fi genurile tale preferate).
As vrea sa stiu: anonimul cu care vorbesc este cumva autorul articolului?
14-10-2008 21:20 de Anonim
MANEA SAU NU,MACAR SA AJUNGI TU UNDE A AJUNS MIRCEA VINTILA MAI 'PAPUSHE'!CE-L TOT IEI IN BRATE PE COPILUL ASTA?CUMVA TU II COMPUI 'MUZICA'?HAI LASA-NE CU EI CU TOT!
14-10-2008 21:25 de Anonim
Oh gimme a break! Melodia aia e o manea plagiata dupa un cantec pop,si dupa niste muzica orientala.Stiu ca intre timp manelele au evoluat,ca de.Au inceput sa fure discret,nu mai fura de la o singura sursa,fura de la mai multe ca sa nu fie indentificata plagiatura.De fapt in asta consta maneaua,in muzica proasta si/sau furata.De exemplu Gutza a furat de la Despina Vandi celebra "lui" melodie "De ce ma minti".Aia e manea,dar originalul nu e manea.Asa ca plz,scuteste-ma de teoriile astea muzicale.Complica treaba inutil.
Replica ta este irationala, eviti prin ea mai multe raspunsuri deodata. Eu nu ii compun lui, eu imi compun mie si poate te-ai mira sa stii ce fel de muzica compun, cat de diferita si de folk, si de manele. Dar sunt muzician si exista un civism al muzicienilor, macar ei sa inteleaga corect probleme si crizele actuale ale lumii muzicale. Manelele sunt o problema in Romania, dar nu sa le hulim este solutia. Solutia este sa ne "bagam" in ele, asa cum in anii patruzeci albii au intervenit in jazz, sa ii determinam pe manelisti sa vrea sa faca o muzica mai buna, cu aspiratii mai inalte. Ei au fantezie, nu e problema, ca doar de aia sunt tigani... Cati dintre noi ar putea sa faca macar ce fac ei doar cu bruma lor de educatie?
(Despre prima ta replica vorbeam, despre cea cu LITERE MAJUSCULE.)
14-10-2008 21:35 de Anonim
Ai vorbit cu ALT anonim.Nu eram eu ala.Mi se rupe-n 13 (numar norocos!!) de manele si de muzica in general.Doar ma enerveaza cand lumea se kk pe ea atata si taie firu-n 40 si vine cu tot felul de teorii deplasate and shit.E doar un kkt de manea si gata,pt. ca are multe influente straine non-tiganesti nu inseamna ca nu-i manea.PLM,nici macar tiganii nu mai asculta manele.
15-10-2008 09:09 de Anonim
chiar ca nici tiganii nu mai asculta manele. sau oricum asculta mai putin. parca tendinta ar fi tiganii sa se rusineze si sa incerce sa se eleveze putin si romanii sa faca pe elevatii cu teoriile lor si sa-i ia pe analfabetii astia de manelisti in brate. Suna frumos teoria astuia, poate nu ar fi chiar de speriat melodia, dar cand o baga si o voce d-aia cu hauleli si dureri de inima si ploaie de dezacorduri, o sa devina brusc un mare rahat. Mai lasati-va ma de teoriile voastre de doi bani. O sa ajunga sa fie tiganii mai cultivati ca voi astia romanii de 2 lei. Oricum, manelele o sa dispara usor, usor. Cine nu se lasa de ele din cauza prostiei imense din versuri se lasa de rusine fata de ceilalti... putina rabdare...
1. Cel cu majuscule e alt `Anonim`, da. La fel si cel ce a postat `chiar ca nici tiganii nu mai asculta manele...`. Asadar, 3 anonimi diferiti au comentat aici, iar tu te-ai `contrazis` doar cu unul. [Ce sa va fac, frate, daca nu va faceti user?]
2. Anonimul cu care vorbeai nu era autorul articolului, normal. Piesa pusa aici este cea cu care Cristi Vintila vrea sa se `lanseze`. E doar orchestratia, probabil or sa vina si vocile, practic e nefinisata, insa e singura numai a lui [pana in prezent a avut parte doar de colaborari cu varii manelisti, cum spuneam] de pana acum si va avea si un clip curand, cica.
3. Si fii convins ca daca baiatul a zis ca el canta manele, o sa transforme `piesa` asta intr-o manea veritabila de o sa-ti sune si tie a balarie. Cu toate ca e dubios sa spui ca manelele de azi sunt mai `cizelate`, ca nu sunt balarii. Ai ascultat cumva in ultima vreme, accidental sau de curiozitate? Nu cred.
Nu crezi? Eu cred. M-am pus de cateva luni de zile pe studiul manelelor, cu mijloace stiintifice riguroase. Incerc, de asemenea, sa gasesc "izvoarele" si influentele cele mai pregnante ale genului. Poate ca toata lumea stie "Saraiman" a Romicai Puceanu, pe care a tras-o pe disc in 1975, manea in regula (ritmul e exact acelasi, tempoul e tot maricel, numai orchestra era acustica, asta e singura diferenta). E interesant de urmarit si ce muzica lautareasca (nu manele!) canta Andrian Minune la inceputul nouazecilor, cand canta si la acordeon si chiar era un copil (foarte tanar).
YouTube e o comoara pentru meseria asta, si ma distreaza cate lucruri de interes se pot observa cu ochiul quasi-liber la manele si nu baga nimeni nimic de seama. Se poarta ochelari de cal!
In realitate, anul 2008 pentru muzica de manele arata clar o diferentiere intre o scoala veche (Adrian Minune, Nicolae Guta, Florin Fermecatorul/Salam) si una noua (Sorin Copilul de Aur, Florin Minune "Maimuta", Laura Vass) de gen. E foarte asemanator cu razboiul dat in anii '40 intre jazz swing si partizanii vechiului Dixieland. Cei din urma ajunsesera deja la o varsta si mergeau in continuare pe modelul lor demodat. Nicolae Guta inca scoate piese in care se mandreste cu banii si faima lui, ba chiar are acum o avanpremiera tare interesanta pe ideea asta ("Sunt tigan european" cu influente puternice de jazz a la Django Reinhardt. In vremea asta, Copilul de Aur prefera sa cante despre dragoste, si culmea, nu despre dragostea lovita si ranita (of-of-of-ul tiganesc), ci adesea canta despre iubiri frumoase si proaspete (inclusiv in filmul "Poveste de cartier". Florin Minune arboreaza steagul autoironiei ("Pumnii mei minte nu are" si nu numai)!
Lucrurile se schimba si se schimba in bine.
Da' ce parere aveti ca "LORDUL MIRCEA" si alti folkishti(apropo de Diveris!)au ajuns sa apara in niste reclame cam insipide ?!?...
Piesa asta bineinteles ca e copiata,da' face parte dintr-un nou gen si anume ETNO POP,cu multiple influente,care este foarte la moda in occident !