In procesul sergentului Christopher VanGoethem, puscasul marin acuzat de uciderea prin imprudenta a lui Teo Peter, continua sa curga demersurile cel putin ciudate ale apararii.
Daca la un termen anterior avocatii au lasat sa se creada ca romanul nu a murit din cauza leziunilor, la sedinta de joi, aparatorii au dat vina pe semafoarele cuplate pe "galben intermitent" si pe indisciplina soferilor romani. Altfel spus puscasul marin american a trecut pe interzis din cauza galbenului intermitent... Ramane de vazut daca membrii Curtii Martiale din Baza Militara din Quantico vor lua in seama demersurile aberante ale avocatilor.
Procesul sergentului Christopher VanGoethem, puscasul marin acuzat de uciderea prin imprudenta a lui Teo Peter, a fost suspendat, joi, din cauza intarzierilor de traducere in engleza a unor pagini importante din legislatia rutiera romaneasca, relateaza revista Stars and Stripes, in editia online.
Dat fiind ca pedeapsa maxima care ar putea fi hotarata in cazul in care inculpatul este gasit vinovat pentru toate cele patru capete de acuzare este de 14 ani si coborarea in grad pe motive disciplinare, atat echipa de aparatori ai lui VanGoethem, cat si procurorii au supravegheat atent progresele lingvistilor, pentru a se asigura ca traducerea este conforma cu originalul.
VanGoethem (in varsta de 32 de ani, fost comandant in cadrul Detasamentului de securitate al puscasilor marini de pe langa Ambasada SUA la Bucuresti) este acuzat de accidentarea mortala a lui Teo Peter, producator si basist al trupei Compact, la data de 4 decembrie 2004. El este inculpat pentru omor prin imprudenta - din cauza rolului jucat in accidentul rutier -, dar si pentru adulter, obstructionarea actului de justitie si fals in declaratii.
In ceea ce priveste acuzatia de omor, echipa de aparatori ai lui VanGoethem isi bazeaza strategia pe faptul ca semnalizarea rutiera si configuratia intersectiei din Bucuresti in care s-a produs accidentul rutier sunt atat de confuze incat nici macar un sofer experimentat "nu ar fi avut vreo sansa" sa evite coliziunea, a afirmat principalul avocat al apararii, maiorul Phillip Stackhouse, in pledoaria sa de deschidere, tinuta joi.
Chestia cu diferentele din legislatiile rutiere
Unul dintre elementele-cheie ale strategiei de aparare este acela ca lumina galbena intermitenta a semafoarelor are o alta semnificatie in Romania decat in SUA. Exista, de asemenea, diferente in ceea ce priveste prioritatea luminii intermitente fata de celelalte semne rutiere afisate in intersectie.
Avocatii lui VanGoethem au subliniat faptul ca legislatia rutiera din Romania difera de cea din SUA atunci cand este vorba de comportamentul soferului in fata semafoarelor cu lumina intermitenta.
In marturia lor de marti, ambii ofiteri pe probleme de securitate din cadrul Departamentului de Stat care au fost superiorii lui VanGoethem, in perioada in care acesta a lucrat la ambasada din Bucuresti, au afirmat ca puscasul marin nu a urmat cursuri de legislatie rutiera romaneasca atunci cand si-a preluat postul, in iunie 2003.
Potrivit Stars and Stripes online, in marturia depusa miercuri, Stefan Berciu un ofiter roman de securitate de la Ambasada SUA de la Bucuresti a declarat ca traficul din capitala Romaniei este "foarte congestionat" si ca, in ciuda unor cursuri destul de lungi de pregatire pentru obtinerea carnetului de conducere (care includ 30 de ore de practica in traseu), multi soferi romani nu respecta legile de circulatie. Mai mult, Stefan Berciu le-a spus procurorilor ca multi bucuresteni parcheaza pe trotuar.
Curtea Martiala, compusa din sapte membri, este echivalentul militar al unei Curti cu juri. Membrii sai - dintre care trei sunt sergenti de artilerie, unul este sergent major, iar trei au gradul de maior - au fost desemnati luni, in preziua inceperii audierilor. Speram ca cei sapte vor tine cont de faptul ca o persoana intrata in Romania este obligata sa respecte legile noastre si ca din start se considera ca are la cunostinta legislatia, inclusiv cea rutiera.
loading...