De mic, fiecare creste intr-un mediu pe care il percepe drept cel normal si ale carui modele, traditii, norme, reguli le respecta si le asteapta si de la ceilalti. Gusturile nu se discuta, ceea ce implica si discutia cu referire la gusturile muzicale. Ascultam ce place urechii, inimii. Ce se intampla insa, atunci cand muzica respectiva este cantata de oameni pe care suntem obisnuiti sa ii privim diferit?
Prejudecati, de aici porneste totul. Dreptul la muzica l-as alatura dreptului la libertate. Fiecare este liber sa asculte ce vrea si sa cante, daca are talent.
Romania muzicala plange cand vine vorba de interpretii de etnie rroma, care sunt renumiti drept manelisti. Problema manelelor este una controversata atat din punct de vedere al discriminarii, cat si din punct de vedere al calitatii muzicii.
Sa nu generalizam insa: avem si rromi care canta impecabil, care au adus un plus pozitiv la imaginea tarii. Un exemplu elocvent este Maestrul Damian Draghici!
Damian a realizat o inventie extraordinara, rodul unei munci de peste 10 ani: naiul electroacustic. In iulie 2010, dupa zeci de naiuri cumparate, construite special pentru el din orice esenta de lemn posibila, din sticla, din metal, naiuri ce au fost apoi rupte, lipite, iarasi distruse sau transformate de incercarile si testele lui Damian, artistul a reusit sa descopere secretul sunetului perfect al naiului, creand in premiera mondiala un instrument care a fost prezentat in forma finala pe scena Salii Palatului, in noiembrie 2010 in cadrul concertului "Jazz in the City".
Damian a conceput naiul electroacustic astfel incat sa modifice sonoritatea specifica naiului clasic si sa redea la sursa sunetul astfel modificat, prin montarea pe tuburile sonore a unui ansamblu de doze de captare si preamplificare a frecventelor sale. Damian descrie aceasta experienta: "Naiul electroacustic, impreuna cu noul meu procesor imi da posibilitatea sa obtin sunete inimaginabile la nai, lucru care ma inspira sa cant cu totul si cu totul intr-o alta maniera decat as canta la naiul acustic propriu-zis. Pe 8 mai in Piata Constitutiei voi lega pentru prima data un nai electroacustic la o cutie de efecte- rezultatul va fi o experienta de neuitat, pe care doar cei care vor fi acolo o vor putea descrie." Pe 8 mai, artistul va sustine ultimul sau concert, anuntand oficial retragerea sa de pe piata muzicala.
Urmareste video-ul si afla parerea lui Damian Draghici despre discriminare si primele idei despre Campania sa , "I am gipsy, I am proud".
Ai dreptul sa fii liber in limitele legii si pana ii incalci libertatea altuia, nu e niciun punct dupa al cincilea cuvant de aici. Asta nu intelege neamul asta, democratia si libertatea nu inseamna anarhie.
Discriminare? Sa fim seriosi, la noi se face una pozitiva la greu. Astia au mai multe drepturi ca romanii in tara asta si tot o dau toti inainte cu discriminarea. O caracteristica a democratiei e egalitatea in drepturi pentru toti iar prin discriminare se intelege privarea unui segment de acea egalitate si nu cred ca un roman are atetea drepturi cat are un minoritar. Intr-adevar, e gresit sa discreditezi muzica unuia doar ca ala are o etnie si ca sa realizei asta trebuie sa separi etnia de ceea ce produce. Normal ca nu il putem compara pe Guta cu Draghici.