Au fost odata ca niciodata instrumentele muzicale. Oamenii nu stiau cum sa isi amplifice, reduca, distorsioneze sunetele, iar pianul era pian, vioara era vioara, chitara, chitara si asa mai departe.
Ulterior, insa, informaticienii, inginerii electricieni si astia care se ocupa, in general, de treburile tehnice, au inceput sa isi bage codita si in treaba muzicii. Artistii au descoperit ca pot scoate sunete fabuloase cu mult mai multa usurinta si ca isi pot prelungi o nota pana la infinit. Super, si-au zis! Si-au inceput sa combine instrumentele cu aparaturile astea de modificat sunete. Acum trebuie sa ma-ntelegeti, eu sunt femeie, la masinarii nu ma pricep.
Ochiul dracului n-ar fi treaba asta cu muzica devenita din ce in ce mai electronica. Pana la urma, nu-i nimic rau in a iti infrumuseta putin sunetele, a le amplifica pe alea care gadila mai mult urechea si a le ascunde pe celelalte. Exista rock cu influente electronice, exista jazz fusion, nu-jazz,funk samd. Tot prin zona electro e de mentionat si trip-hop-ul. Daca ma intrebati pe mine, le-as pune pe toate astea in zona de electronic ce merita ascultat.
Foarte pe val sunt acum dnb-ul si dubstep-ul. Cel din urma gen e in momentul lui de glorie suprema. N-am reusit inca sa imi dau seama daca sunt doar beat-uri foarte "catchy" sau e ceva de capul lor si la nivel tehnic. Voi sa-mi spuneti.
Omul modern, insa, este foarte comod. Nu mai spala rufele sau vasele cu mana, are masinarii care o fac pentru el. Nici de maturat nu mai matura, nici mancare nu mai face cum facea odata. Si, cel mai probabil din inertie, a facut acelasi lucru si cu muzica. Usor si simplu, asa trebuie sa fie totul. Si daca tot ne mobilam casa in stil minimalist, hai sa luam si muzica techno (repetitiva prin natura ei) si s-o umplem de influente minimaliste.
Aici exista doua variante ale povestii. Pe de-o parte sunt eu, ca adepti nu stiu daca am, pe de alta parte sunt cei care spun ca, pentru a intelege muzica minimalista (ne referim la aia mai sus mentionata) trebuie sa atingi un anumit grad de profunzime. Sa fii de-o spiritualitate din asta greu de patruns. Stiti voi, cum erau japonezii, care loveau trei tigai si simteau sunetele in strafundurile fiintei lor.
Din asta nu pun decat o piesa, ca oricum e mai lunga decat toate celelalte adunate.
Luand toate astea si facand un cocktail, ramane intrebarea. Muzica electronica ar trebui sa fie IN or OUT? Si, mai ales, unde se trage linia intre calitate si... lipsa ei?
1. Rectificare pt primul paragraf: ba da, stiau. Exemplu bun si arhifolosit este distorsionarea sunetului dat de trompeta.
2. Pt al doilea paragraf: eu stiam ca era taman invers. Chiar muzicienii se gandeau la electronizarea unor instrumente si apoi la sintetizarea lor. Inginerii electricieni se ocupau in continuare de dezvoltarea unor retele inteligente de iluminat sau alte micro-retele de electriciate. Electric si electronic nu e za same thing. Faptul ca esti femeie nu e o scuza, draga mea. Am avut la academie colege care trageau firele de lan si configurau routerele cot la cot cu mine.
3. Pt al treilea paragraf: niciun gen muzical nu devine din ce in ce mai electronic, asta ar insemna ca afirmi cum ca toate genurile muzicale in final vor ajunge electro, ceea ce e... Genurile muzicale devin mai sintetizate eventual, iar in asta nu vad neaparat un lucru rau, atata timp cat apoi in cadrul unui eveniment live, se va putea reda piesa si cu instrumente traditionale (inclusiv cele electronice). Ca apar genuri noi bazate pe tehnologie, sau ca tehnologia influenteaza intr-o anumita masura industria muzicala? Da, si este ok, atata timp cat rezultatul nu este ceva de calitate scazuta.
4. Pt al cincilea paragraf: nu trebuie sa fie usor si simplu totul, ca tocmai asa ajungem la idiocratie. Prea simplu si prea usor rezulta lipsa de efort iar arta niciodata nu a fost lipsita de efort. Un artist este perfectionist si atent la extrem de multe detalii iar simplu rezulta din nou lipsa detaliului.
5. Pt al saselea paragraf: muzica minimalista nu e muzica, punct. Daca ar fi fost muzica, Beethoven nu s-ar mai fi chinuit atat de mult cu compunerea unor piese ce au facut istorie.
Concluzie: muzica electronica sa fie IN, atata timp cat e muzica si nu sunete aruncate impreuna intr-un sfert de ora langa un joint si o cafea de starbucks.
08-07-2011 18:46 de Anonim
Prea simplu si prea usor rezulta lipsa de efort iar arta niciodata nu a fost lipsita de efort. - vorbe mari. daca s-ar tine cont..
Puggy, iar ma "copiezi". Acelasi lucru vroiam sa-l spun si eu legat de arta. Definitia s-a schimbat de n ori in timp, si se va schimba mereu. Muzica electronica nu reprezinta un efort mai mic decat cantatul la o chitara, de exemplu. Numai ca e alt tip de efort.
Legat de tiparul ala, un sunet, o melodie, poate fi transformata in multe feluri, uneori rezultatul fiind mai bun decat originalul. Exemple sunt destule. Evident, totul se rezuma la gust. Remixurile nu sunt neaparat ceva nasol, e cum "vede" altul o melodie.
Muzica electronica inseamna si ce spuneai tu, despre sunetele sintetizate. Tot muzica electronica este, iar influenta este in absolut tot ce ascultam azi. Articolul face confuzie, electro e una, electronicA e alta. Iar MUZICA electronica e cam tot, nu e un gen. Nu stiu cum sa explic mai clar.
Ce mi se pare foarte curios (poate sunt si subiectiv, fiind fan de cam 18 ani), daca vorbim de muzica electronica, e ca nu se mentioneaza nimic de Prodigy, care au definit electronica si au facut istorie.
Ca o concluzie, intrebarea din titlu nu-si are rostul. Muzica din ziua de azi ESTE electronica, fie si datorita faptului ca 2-3 sunete au fost sintetizate si nu "scoase" din instrumente reale. Normal, niciodata n-o sa sune un pian sintetizat la fel ca un pian real, sau o chitara sintetizata la fel ca una reala. Insa e valabil si invers, sunt sunete sau efecte care plac si chiar definesc melodii (vezi vocea sintetizata de la Scooter, care deja e definitorie pentru ei, sau bass-ul distorsionat de pe aproape toate melodiile de la Warp Brothers, etc.) si nu le poti "scoate" din instrumente. Nu e vorba de simplificarea muzicii, de "lene" sau mai stiu eu ce. E o evolutie fireasca. Daca era asa, toti cei care stiau cat de cat cu ce se mananca un Ableton erau vedete acum.
Nu-mi place ca vorbesti la trecut. Nu "au fost" (stiu ca te refereai la anii aia, dar suna aiurea), ci "sunt". Inca nu pleaca nicaieri, si au un mare cuvant de spus in continuare. Da, a fost pauza aia nenorocita in care aproape ca s-au despartit, dar acum sunt iarasi "pe val", sa zic asa. Iar cei ce i-au uitat in pauza aia, dupa parerea mea nu se pot numi fani, asa ca mai bine ca s-au dus.
In alta ordine de idei, si de influente se putea discuta. Omenasii astia au influentat muuuulti artisti (si prin "influentat" ma refer si la xerox-uri), deci amprenta lor e si prin alte parti, nu numai prin ce au scos. Cum spuneam, au definit (adica inventat) un gen. Cam cati artisti se pot lauda cu performanta asta? Ii cam numeri pe degete.
In fine, ma opresc, ca as putea vorbi pe subiectul asta pana la revelion. :P
http://www.youtube.com/watch?v=Lsh5Vh72igo&hd=1
Care nu stiti, invatati. 20 de ani de muzica in 10 minute, ca de, atat era disponibil la momentul ala. Si, pentru cunoscatori, uitati-va la dvd-ul cu concertul de la Milton Keynes, se gaseste pe net daca nu l-ati cumparat. 640.000 de oameni cantand la unison Out of Space, Voodoo People si altele.
Vai, nu incepe... Lasa-ma cu copy-paste astia. Sa n-aud de ei. X( Wannabe's, la fel ca si ai nostrii ratati Suie Paparude. De la astia imi amintesc un videoclip, in care solistu ala,n-am idee cum il cheama, era leit (ma rog, incerca) Keith in Firestarter. Machiaj la ochi, miscari la fel, etc. Cred ca la "Ajutor" era, da nu stiu sigur. Oricum, de atunci ii detest.
10-07-2011 03:17 de DjJungle
MULTI STIU, PUTINI CUNOSC!
Laudabila initiativa d-rei, foarte slab si departe de adevar articolul ...chestia cu IN or OUT, preluata de la un concurs vechi de pe net, este totusi de gandit.