Claudiu Cota / joi, 06 iun 2002
Am scris acest articol pentru ca a venit vremea sa spunem lucrurilor pe nume. Cel mai mult urasc in muzica de la noi faptul ca multi artisti se pretind a fi ceea ce nu sunt, urasc faptul ca muzica lor nu vine din suflet, ci primeaza banul, urasc aceasta minciuna sfruntata care face ca muzica lor sa n-aiba valoare, urasc jocurile de culise, pilele care ingreuneaza drumul celor care vor sa se afirme, un drum dealtfel destul de plin de obstacole. Asta e, s-a umplut paharul.
Si-acum e cazul sa dam cartile pe fata.
La capitolul ipocrizie, i-as putea "aminti": pe cei 2 de la Valahia pentru ca au scos piese in care au folosit un limbaj obscen in perioada cand la noi era in voga muzica hip-hop, pe Delia, fosta membra a formatiei Double D, actuala membra a formatiei Hora, pentru ca a motivat plecarea de la Double D prin faptul ca n-are destul timp sa invete pentru facultate, cand, de fapt, adevaratul motiv erau banii (de aici si plecarea intr-o trupa etno, acest gen fiind la mare moda acum, fiindca, se pare ca doar asa pot ajunge sa cante in strainatate, si asta e valabil pentru toate trupele etno aparute ca si ciupercile dupa ploaie), pe Costi Ionita pentru ca atunci cand apare in public vine cu vorbe goale de genul "cant pentru fanii mei", cand, de fapt, ceea ce conteaza cel mai mult pentru el sunt banii, si cred ca exemplele ar putea continua.
Ar putea fi oarecum scuzati cei care la vremea respectiva nu faceau parte din trupele cu care s-au lansat ulterior, aceia care la inceputul carierei au cantat alt gen, artisti precum: Adrian Despot care a cantat in Scoala Vedetelor dar care a avut curajul sa recunoasca ca nu i-a placut ce canta acolo, Nick de la N&D la inceput a cantat hip-hop (de fapt asta-i muzica ce-i place cu adevarat), cei de la 3SE mai exact Viorel si Mihai cu formatia AV 37 care au cantat ceva spre hip-hop si aproape toti dintre solistii care exista in prezent pe piata romaneasca, solisti care au facut un compromis debutand cu muzica usoara cu toate ca nu le placea.
O alta problema care cred ca are legatura cu ipocrizia din muzica romaneasca sunt certurile in interiorul trupelor si intre solisti, acestea ducand la destramarea formatiilor si aparitia altora noi. Adrian Despot de la Vita de Vie facea o afirmatie complet adevarata aceea ca : "pericolul cu aceste trupe este ca, atunci cand se destrama, dintr-una se fac mai multe". Si aici sunt multe ex. precum: Andre care sunt campioane la acest capitol(amandoua se lanseaza in cariera solo),Boombastic, (cred ca ei conduc detasat), dintr-o trupa formandu-se 3 (Boombastic, Boomstyle, Nicky)... nici ei nu mai stiu cum sa se uneasca pentru a face bani, Nicoleta Luciu ex. membra a formatiei "Alizee" si prietena lui (Dinu Maxel-Axxa care a si lansat-o, apropo de pile) care si-a facut o noua formatie, Exotic din care s-au format 2 (Blondy si Sexxy), Axxa (din 4 au ramas 2), Gaz pe Foc din 5 au ramas 3,din Double D s-au format 2 trupe, Valahia care la inceput au fost 3 (Costi,Dorin si inca o fata),in locul fetei vine Mihai,apoi pleaca Costi si raman 2, Angels au fost 2 s-au despartit si-acum una are cariera solo iar cealalta si-a facut trupa, de la A.S.I.A. a plecat Anemona pe motiv ca are mult de invatat dupa care anunta ca-si face trupa cu Andrei (ex. Gaz pe Foc) trupa numita Ex care n-a mai aparut,iar in locul ei a venit Alexandra, No Comment in locul lui Razvan Trandafir vine Calin Geambasu,in RACLA nu se mai stie cine face parte din trupa, baietii vin si pleaca se pare ca nu-l suporta pe Rimaru, de la Candy a plecat Claudia si a venit Monica, de la Giglio pleaca prima solista si vine alta in locul ei, Genius au fost 3 apoi pleaca Ovidiu si vine o fata,apoi pleaca fata si raman doar Cezar si Oana, Ro-mania s-au facut cunoscuti in 3, apoi vine Mihai Bita dupa care paraseste trupa pe motiv ca are de condus o afacere de familie si formeaza trupa Deja Vu, si Ro- mania raman tot in 3... si treaba asta cu dute-vino e valabila cam in toate trupele impresariate de K1 (si nu numai), unde nu mai stii care pe unde se afla (mai ales cand s-au lansat).
Nu sunt de acord nici cu migrarea cantaretilor din muzica rock, care azi sunt la o formatie maine la alta ex. precum: Oliver care s-a mutat de la Bere Gratis la Voltaj, Dan Helciug de la Parlament la Spitalul de Urgenta, si alte trupe cum sunt Omul cu Sobolani, Coma, Sport Sangeros 3, AB4, unde nu mai stii pe la ce trupa canta fiecare, si cred ca ex. ar putea continua.
Nu suport ideea expusa de obicei prin fraza "facem muzica de acest fel pentru ca asta cere publicul", sau "cant acest gen pentru ca asta mi se potriveste" expresii devenite stereotipe. Parerea mea este ca trebuie sa canti ceea ce simti, ceea ce iti dicteaza inima si nu banul.
Un respect deosebit le port artistilor care isi compun singuri muzica si-si scriu singuri textul, deoarece cred ca ei pot exprima cel mai bine ceea ce vor sa spuna in piesa, sa creeze piesa dupa propriul gust. Prin acest act artistic in care cantaretii isi canta propriile compozitii cu textele scrise de ei inteleg de fapt ca artistii dau o parte din ei, si acest lucru mi se pare normal, deoarece si fanii la randul lor, fac multe sacrificii pentru idolii lor si nu cred ca acestia au vreun drept sa-i dezamageasca,fanilor trebuie sa li se acorde respectul cuvenit.
Despre nepotismul si pilele din muzica romaneasca, cred ca si la acest capitol sunt foarte multe ex. care trebuie amintite si cred ca unul reprezentativ e chiar Costi Ionita care il lanseaza pe varu-sau si culmea pe deasupra mai si canta in locul lui. La noi e foarte greu sa razbati pe piata muzicala, daca n-ai pe cineva care sa te sustina din punct de vedere material,daca n-ai pe cineva care sa aiba relatii la casele de discuri.
Fanii ar trebui sa fie mai atenti la ce muzica cumpara pentru ca multi artisti ii cam iau de fraieri si ceea ce par a fi e doar o masca, o adevarata prefacatorie.
loading...
2 comentarii. Posteaza un comentariu
|
20-05-2005 07:39 de kogaion
Ca un rezultat a cee ce este descris in acest articol, sunt multi tineri(desi nu destui) care nu mai asculta muzica romanasca, exceptand cateva formatii care mai au ceva substanta in ele. Eu cred ca o sa vina un moment, nu foarte indepartat in care o sa se sature tinerii de "mi-e dor de tine, vino la mine, sa nu iubim pana ne saturam, blablabla" si nu o sa mai asculte nimeni formatiile astea cu membrii migratori. Oricum toate trupele astea care canta numai in clisee puerile nu o sa insemne nimic in muzica. O sa traiasca si ei binisor, o sa aiba frigiderul plin si o sa dispara cum au aparut.
|
|
29-05-2005 20:22 de whatev
cred ca tu nu cunosti bine nici 1/2 din formatiile pe care le-ai enumerat. exemplu: explica-mi cine a migrat la omul cu sobolani si de ce nu mai stii cine unde canta. baietii sunt impreuna din 98 pana acu.
|
|